Czy wiesz, że da się skutecznie motywować pracowników nie tylko przez podwyższanie pensji albo rozdawanie kolejnych premii?
Współpracujemy z wieloma firmami, które działają w najróżniejszych branżach. Mamy więc okazję rozmawiać nie tylko z ich pracownikami, ale często z samymi prezesami i menadżerami zespołów. Z tych rozmów zawsze wychodzą niezwykle ciekawe wnioski, którymi chcemy się z Tobą podzielić w tym i kolejnych wpisach.
Oczywiście najbardziej nośny temat dotyczy tego jak poprawić produktywność pracowników. Przygotowaliśmy zatem 5 technik, które stosują najlepsze firmy, aby lepiej motywować pracowników i sprawiać, aby chciało im się bardziej.
Masz procedury?
Procedury to nic innego, jak szczegółowy opis kolejnych kroków, które trzeba zrobić, aby wykonać dane zadanie.
Załóżmy, że do Twojej firmy zgłasza się nowy klient. Czy masz spisane jak wygląda procedura jego obsługi? Kto jest odpowiedzialny za wstępne rozmowy, przygotowanie umowy, badanie potrzeb klienta, czy koordynowanie projektu?
Jeśli za każdym razem trzeba się zastanawiać co, dlaczego i do kogo, to niestety wydłuża się czas realizacji zadania. To pociąga za sobą negatywne konsekwencje również w przypadku opóźnień w innych projektach. Panuje chaos, a to dla firmy i jej zysków prawdziwy zabójca.
Mało tego, księga procedur pozwala również łatwo wdrożyć nowego pracownika. Wystarczy, że taka osoba się nią zapozna i od razu widzi, co trzeba zrobić w takim lub innym przypadku.
Warto więc zapisywać procedury, które gwarantują porządek. Nie trzeba do tego specjalistycznego oprogramowania, wystarczy chociażby darmowe oprogramowanie Google Docs.
Rodzinna atmosfera w firmie
Oczywiście nie mówimy tutaj o takiej relacji z pracownikiem, jaką masz ze swoimi bliskimi w rodzinie. Jednak doświadczenia zarówno nasze, jak i wielu innych przedsiębiorców pokazują, że im zdrowsza i przyjaźniejsza atmosfera, tym ludzie są bardziej wydajni, zadowoleni i chętniej przychodzą do pracy.
Warto więc to kontrolować i analizować, czy nie masz w swoim zespole „zgniłego jabłka”, które dezorganizuje prace innym. Tym samym wpływając na morale całego zespołu i pogorszenie się zysków firmy.
Zadbaj o zdrowie pracowników
Z jakimkolwiek przedsiębiorcą byśmy nie rozmawiali, to zawsze słyszymy: „wydajny pracownik, to zdrowy pracownik”.
Jeśli masz problem z tym, że pracownicy często biorą zwolnienia lekarskie, a przez to ciężko Ci zapanować nad terminową realizacją zadań, to warto się zatrzymać i zastanowić, co jest prawdziwą przyczyną.
Zadbać o zdrowie pracowników możesz nie tylko wysyłając ich na regularne badania, ale również zapobiegając ewentualnym urazom wynikających z pracy siedzącej.
W przypadku osób pracujących, które spędzają po kilkanaście godzin przy biurkach i w stresujących warunkach, najczęściej pojawiają się urazy kręgosłupa, zespół cieśni nadgarstka oraz napięcie mięśniowe.
Wyobraź sobie, że co chwilę dokucza Ci ból i sztywność karku albo boli nadgarstek przy najdrobniejszym ruchu myszką. Czy byłbyś w stanie efektywnie pracować? No właśnie… Pracownicy też nie są i jedyne o czym myślą, to aby jak najszybciej uciec z firmy do domu i wypocząć. Nierzadko kończy się to dłuższym zwolnieniem L4.
Słuchaj swoich pracowników
Z całą pewnością nie wszystkie sugestie i uwagi od pracowników da się wdrożyć, jednak warto mieć na uwadze, że to oni tworzą fundament każdej firmy.
Dlatego zawsze wsłuchuj się w ich potrzeby i pomysły, a jeśli coś nie może być wdrożone, to wytłumacz dlaczego lub zaproponuj inne rozwiązanie.
Ludzie mocniej angażują się w pracę, kiedy mają świadomość, że ich głos faktycznie coś znaczy. W przeciwnym wypadku, poczują się ignorowani, a wtedy spada motywacja do jakiegokolwiek zaangażowania. Swojego szefa mają bowiem za zwyczajnego buca, który wszystko wie najlepiej.
Daj możliwości rozwoju
Pamiętaj, że rozwój to nie tylko firmowa biblioteczka, czy szkolenia. To przede wszystkim obserwacja pracownika i przydzielanie mu takich obowiązków, w których sprawdza się najlepiej oraz rozwija swoje naturalne talenty.
Wielokrotnie zdarza się, że pracownik docelowo zatrudniony na konkretne stanowisko np. sprzedawcy telefonicznego, wykazuje ponadprzeciętne predyspozycje się w kierowaniu zespołem i jego motywowaniu. Wtedy lepiej pomyśleć o zmianie dotychczasowego stanowiska na takie, które pozwoli mu rozwijać te umiejętności. Dla Ciebie oznacza to znacznie więcej wartości w dłuższej perspektywie.