Nastały czasy, w których firmy, a zwłaszcza korporacje, muszą zawalczyć o pozyskanie i utrzymanie dobrego pracownika. Muszą więc zadbać o takie warunki pracy, w których pracownik będzie się czuł dobrze. I nie chodzi już tylko o wysokość wynagrodzenia, ale o ogólny dobrostan człowieka. Co to jest wellbeing i jak wdrożyć go w firmie?
Na czym polega wellbeing w firmie?
Nie istnieje jedna definicja wellbeingu, ponieważ dobre samopoczucie to kwestia bardzo indywidualna. Możemy jednak zauważyć, że wellbeing dotyczy kilku obszarów ludzkiego życia. Według wskaźnika Wellbeing Index opracowanego przez Instytut Gallupa wraz z firmą Healthways możemy do nich zaliczyć:
- poczucie sensu – czyli rozumienie i lubienie tego, co się robi,
- relacje z otoczeniem – czyli atmosfera między ludźmi, w której liczą się wartości takie jak szczerość, otwartość, zaufanie i wzajemna życzliwość,
- finanse – czyli bezpieczeństwo finansowe oraz poczucie, że wynagrodzenie jest adekwatne do kompetencji i powierzonych obowiązków,
- wspólnotowość – czyli poczucie, że jest się częścią organizacji i ma się dla niej znaczenie, poczucie przynależności do grupy,
- dobrostan psychofizyczny – czyli zdrowie, aktywność ruchowa, zdrowe odżywianie i ogólne dobre samopoczucie.
Te elementy zapewniają zadowolenie, możliwość rozwoju i spełnienia zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Stworzenie takich warunków przynosi z czasem pozytywne efekty. Człowiek, który czuje się dobrze z samym sobą, jest też bardziej uważny na potrzeby innych. Realny feedback z otoczenia sprawia, że pracownik uważa się za kompetentną osobę, która zna swoją wartość i potrafi też docenić innych. Dzięki temu buduje wspierające relacje oraz rozwija się w tych obszarach, w których czuje, że powinien. Buduje odporność psychiczną, lepiej radzi sobie ze stresem oraz dba o swoje zdrowie i wewnętrzną równowagę. A jakie wymierne efekty ma z tego pracodawca?
Efekty wprowadzenia strategii wellbeingu w firmie:
- pozytywna atmosfera w pracy
- dobry wizerunek firmy
- lepsze zdrowie i dobre samopoczucie pracowników
- mniej zwolnień chorobowych
- zatrzymanie pracowników w firmie i ich lojalność wobec pracodawcy
- mniejsze koszty rekrutacji nowych pracowników
- większa efektywność i wydajność pracowników
- wzrost kreatywności i zaangażowania pracowników w projekty firmy
- lepsze wyniki finansowe całej organizacji
Brzmi idealistycznie, ale jest to idea warta wdrażania i z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na dostarczanie takich rozwiązań, które będą poprawiały dobrostan pracownika w miejscu pracy. Nie wystarczą już pakiety opieki medycznej i bony na zakupy przed świętami. Wyjazd integracyjny raz do roku nie zbuduje dobrej atmosfery w pracy na co dzień. Na nic też karta multisport albo masaże biurowe, jeśli trzeba zostać w biurze po godzinach. A zdrowe przekąski nie pomogą radzić sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych. Oczywiście benefity te są ważne, jednak programy wellbeingowe mogą zadziałać skutecznie tylko wtedy, gdy zaangażowana jest cała organizacja (a nie tylko dział HR). Jak zatem wdrożyć wellbeing do firmy?
Co powinny zawierać programy wellbeingowe?
Tak jak nie istnieje jedna definicja wellbeingu, tak też nie da się stworzyć uniwersalnego przepisu na wellbeing w firmie. Najważniejsze jest to, aby pytać swoich pracowników, czego potrzebują, czego chcą i gdzie widzą obszar do poprawy swojego dobrostanu. Po pierwsze buduje to poczucie ważności i sprawczości – pracownicy wiedzą, że ich zdanie jest brane pod uwagę i mają oni wpływ na działania organizacji. A to już krok do poczucia dobrostanu. Po drugie, badanie potrzeb pozwala na tworzenie precyzyjnych programów, których efekty z czasem będzie można zmierzyć. Możemy wyróżnić kilkanaście priorytetów, którymi należy się kierować, przygotowując strategię wdrożenia wellbeing w firmie.
Programy wellbeing w firmie powinny:
- stawiać na pierwszym miejscu dobro pracownika
- inwestować w rozwój potencjału pracowników
- rozwijać możliwości i kompetencje
- stawiać na inspirujące i wspierające przywództwo
- ułatwiać komunikację między pracownikami i działami
- usprawniać działanie systemów i procedur oraz minimalizować czas ich realizacji przez eliminowanie zbędnych elementów i dystraktorów
- dbać o zdrowie i ergonomię pracy zatrudnionych oraz edukować ich w tym zakresie
- przestrzegać ustalonych zasad (np. limit dziennej liczby godzin pracy)
- zapewniać indywidualnie dobrane benefity
- minimalizować czynniki stresogenne
- zapobiegać chorobom zawodowym i wypaleniu zawodowemu
- stwarzać przestrzeń do budowania życia rodzinnego i/lub towarzyskiego
- inspirować do dbania o własny dobrostan, w każdym z obszarów funkcjonowania
- być elastyczne i możliwe do zmodyfikowania.
Jak wdrożyć wellbeing do firmy?
Programy wellbeingowe powinny obejmować wszystkie obszary funkcjonowania firmy. Możemy do nich zaliczyć miejsce pracy, kulturę organizacyjną, działanie systemów i procesów, dbałość o zdrowie, relacje między współpracownikami oraz samoświadomość i poczucie własnej wartości pracownika.
Pracodawca może zatem wziąć odpowiedzialność za uczenie pracowników, co mogą robić w różnych sferach życia, aby podnosić ogólny poziom swojego dobrostanu. Dzięki tej edukacji firma może wpływać pozytywnie na sfery, które nie są bezpośrednio związane z pracą, ale mają wpływ na efekty pracy pracownika. Nie da się bowiem oddzielić życia osobistego od pracy i odwrotnie, zwłaszcza jeśli w którymś obszarze odczuwamy stres lub dyskomfort.